Глоссарій

Перелік ключових термінів, пов’язаних з FPV-дронами, автопілотом, системами наведення та сучасними військовими технологіями. Це базовий довідник для тих, хто хоче розібратися у технічних поняттях і скороченнях, які часто зустрічаються в темі дронів та бойової робототехніки.

Автопілот / Autopilot

Автопілот забезпечує автономне керування польотом на всіх етапах – від підтримки траєкторії і висоти до виконання заданих маршрутів (маршрутних точок) і аварійних маневрів. У безпілотниках з фіксованими крилами автопілот часто реалізує повноцінну автономність. Сучасні автопілоти інтегруються з системами планування траєкторії, керування енергоспоживанням і модулями обходу перешкод. Це дозволяє знизити навантаження на пілота і збільшити надійність виконання задачі. Для бойових або критичних місій автопілот доповнюють системами донаведення та захищеними каналами звʼязку.

Аналогове FPV / Analog FPV 

Аналогове FPV – це система передачі відеоінформації з дрона на окуляри або монітор наземної станції за допомогою аналогового сигналу (здебільшого 5.8 ГГц). Аналогове FPV забезпечує мінімальну затримку зображення. Це популярний вибір для використання у бойових умовах, коли максимально важливі точність та висока швидкість реагування пілота на сигнали. Серед суттєвих обмежень – нижча якість зображення та чутливість до перешкод порівняно з цифровими системами. Переваги – надійність та простота використання в складних умовах, в тому числі  – під впливом РЕБ.

АнтиРЕБ (захист від придушення) / Anti-jamming 

Anti-jamming – комплекс технічних засобів і алгоритмів, задача яких – захист каналів зв’язку дрона від радіоелектронного придушення. Системи Anti-jamming працюють за принципом стрибкоподібної зміни частот, шифрування сигналів та фільтрації шумів для збереження стабільності керування під впливом РЕБ. Завдяки використанню Anti-jamming систем FPV-дрони можуть продовжувати політ та виконання завдання після спроби глушіння.

АрдуПілот / ArduPilot

ArduPilot – професійна прошивка для польотних контролерів. Зазвичай використовується для автономних та тривалих місій. Підтримує розширений функціонал автопілота –  рух за маршрутними точками, стабілізацію, обхід перешкод, контроль сенсорів, інтеграцію з телеметрією. Застосування ArduPilot дає можливість виконувати складні автономні сценарії без постійного втручання оператора і налаштовувати дрон під різні завдання. Прошивка сумісна з різними типами дронів. 

Бетафлайт / Betaflight 

Betaflight – популярна відкрита прошивка для FPV-дронів. Спрямована на отримання максимальної  керованості безпілотника та швидкої реакції під час польоту. Використовується для ручного пілотування і дозволяє точно налаштувати PID-параметри, регулювати чутливість сенсорів і режими стабілізації. Betaflight працює з великим спектром польотних контролерів і сумісна з багатьма FPV-компонентами. 

Відеопередавач / VTX

VTX чи Video Transmitter – пристрій, розміщений на борту дрона. Передавач транслює відеосигнал з камери FPV-дрона на окуляри оператора або наземну станцію в реальному часі. Від частоти та потужності сигналу залежить дальність передачі, якість зображення та стійкість сигналу до перешкод. Сьогодні використовуються як аналогові VTX з низкою затримкою, так і цифрові HD-рішення з записом відео. Відеопередавач є ключовим елементом для бойових платформ, де критично важлива точність наведення і мінімальна латентність сигналу.

Відеоприймач / VRX

VRX  або Video Receiver – пристрій, що приймає відеосигнал з борту дрона, переданий через VTX. Після прийому сигнал відтворюється на FPV-окулярах або моніторі наземної станції. Чим більш чутливий приймач, тим більшою буде стабільність зображення. Завдяки використанню сучасних VRX мінімізується затримка відеопотоку, що є надто важливим для швидких польотів та точного наведення бойових дронів. Відеоприймач може працювати з зовнішньою антеною чи ретрансляторами, що дозволяє підтримувати стабільність сигналу у складних умовах (перешкоди, велика відстань). 

Відеозатримка (Затримка відео) / Latency 

Затримка відео – проміжок часу між захопленням кадру камерою дрона та його відображенням на окулярах оператора або моніторі наземної станції. В бойових умовах затримка навіть у кілька мілісекунд може бути критичною і впливати на точність і безпеку польоту. Аналогові системи забезпечують мінімальну латентність (близько 25–40 мс), цифрові HD-рішення демонструють трохи більшу затримку, але мають кращу якість і стійкість до перешкод. 

Гексакоптер / Hexacopter 

Гексакоптер – це безпілотний літальний апарат із шістьма роторами. Мотори розташовані таким чином, що забезпечують підвищені стабільність польоту та вантажопідйомність (у порівнянні з квадрокоптерами). Конструкція дозволяє підіймати та переносити важкі камери та інше обладнання, забезпечує покращену відмовостійкість – у разі виходу з ладу одного з моторів гексакоптер може продовжувати політ. Дрони оснащуються сучасною GPS-навігацією, стабілізованими камерами та системами автоматичного польоту. ЗСУ застосовують гексакоптери з метою розвідки, спостереження і доставки середніх вантажів.

Денна камера (Electro-Optical camera) / EO camera 

EO-камера – камера, яка працює у видимому спектрі світла. Забезпечує високу деталізацію зображення вдень. Це практичне рішення для покращення умов проведення розвідки, спостереження, коригування вогню та наведення ударних дронів. Має високу роздільну здатність, завдяки чому оператор може точно розпізнавати об’єкти та позиції противника. Часто встановлюється на розвідувальні дрони та комбінується з нічними камерами (тепловізорами). 

Дрон-матка / Mothership drone 

Дрон-матка – безпілотник, який транспортує на собі кілька менших дронів. Вони можуть виконувати різні задачі – розвідувальні, ударні або використовуватися у якості сенсорних платформ. Такі системи у військовій сфері застосовують для проведення групових атак, розвідки у глибині оборони противника, створення ефекту “рою” –  коли кілька безпілотників працюють як єдина система. Застосування дрона-матки дозволяє збільшити радіус дії FPV-дронів та підвищити автономність виконання завдань без виходу пілотів у зону ризику. 

Дрон на оптоволокні / Fiber-optic drone 

Дрон на оптоволокні (оптоволоконний дрон) – це FPV-платформа, керування та передача відео якої здійснюються через тонкий оптичний кабель. Котушка з кабелем кріпиться до рами дрона. Апарат не використовує радіозв’язок і не піддається впливу РЕБ. Така конструкція дозволяє максимально захистити канал для команд та телеметрії і дає практично нульову латентність відео. Завдяки цьому оптоволоконні дрони є найбільш придатними для розвідки й точкових ударів в умовах електронної війни і глушіння РЕБ. Але є й обмеження – фізична довжина та міцність кабелю, обмежена маневреність та підвищена вартість. 

Дрон-ретранслятор / Relay drone 

Дрон-ретранслятор – це безпілотник, який використовується для прийому і подальшої передачі радіосигналу з метою збільшення дальності звʼязку між оператором чи штабом і FPV-дронами. Завдяки дрону-ретранслятору FPV-дрони можуть обходити перешкоди і виконувати завдання поза межами прямої видимості. Дрон-ретранслятор використовується зазвичай для підтримки зв’язку на передовій, подовження дистанції роботи FPV-дронів та створення тимчасових комунікаційних вузлів. 

Екранна телеметрія OSD / OSD

On-Screen Display (OSD) – система яка дозволяє виводити польотні дані безпосередньо на відео FPV. Пілот бачить всю критичну інформацію в режимі реального часу, не відволікаючись від керування дроном. Серед параметрів, які транслює система – висота польоту, швидкість, координати, напруга батареї, курс, залишок заряду та інші дані контролера польоту. Завдяки екранній телеметрії пілот може швидко реагувати на зміни стану безпілотника та уникати аварійних ситуацій. OSD усуває необхідність відволікатися на вивчення даних з інших моніторів  та приладів. Екранна телеметрія інтегрується з системою донаведення та функціями автоматизації. 

Електронний регулятор швидкості / ESC / Electronic Speed Controller 

ESC – пристрій, який призначений для керування обертами безколекторних двигунів дрона. Регулює подачу струму від батареї і перетворює сигнали польотного контролера на точні імпульси для кожного з роторів. Таким чином забезпечується стабільність і маневреність під час польоту, підвищується плавність руху та загальна надійність системи. Електронний регулятор швидкості допомагає прискорити виконання команд оператора, что має критичне значення під час виконання бойових місій.  

Канал радіозв’язку ELRS / ExpressLRS

ELRS (ExpressLRS) – канал радіозв’язку, який використовується для керування дронами. Поєднує велику дальність зв’язку з мінімальною затримкою. Працює на частотах 2.4 ГГц або 868/915 МГц, забезпечує високу стійкість до перешкод і можливість використання мережі з кількома дронами. ELRS використовується в військовій сфері і забезпечує критично важливі у бойових умовах високу швидкість реакції та стабільність каналу управління. Це практичне рішення для ударних FPV-платформ і проведення дистанційної розвідки.

Квадрокоптер / Quadcopter 

Квадрокоптер – це безпілотний літальний апарат із чотирма роторами. Пропелери розташовані симетрично і забезпечують потужну підйомну силу та стабільний політ завдяки можливості зміни швидкості обертання кожного з моторів. Це найпоширеніший варіант дрону серед цивільних і військових. Популярність квадрокоптерів забезпечена простотою конструкції, високою маневреністю, відносно низькою вартістю виробництва. Конструкція передбачає наявність вбудованих систем стабілізації, завдяки яким дрон може виконувати завдання без постійного ручного керування та утримувати висоту і точку у просторі під час польоту. У ЗСУ квадрокоптери використовуються для розвідки, коригування артилерійського вогню, доставки малих вантажів, а також для спостереження на передовій.

Керована бойова частина / Guided warhead

Керована бойова частина – вражаючий елемент, оснащений системою наведення для точної корекції траєкторії і враження цілі. Спрацювання може бути здійснено при безпосередньому зіткненні з об’єктом ураження або за командою оператора при наближенні до цілі. Сучасні рішення дозволяють інтегрувати Керовані бойові частини з модулями машинного зору та системою донаведення, завдяки чому успішно завершити місію можна навіть в умовах глушіння радіосигналу. Застосовується в ударних дронах, плануючих боєприпасах і перехоплювачах для підвищення точності та стійкості місії в умовах РЕБ.

Кругова антена / Omni antenna 

Кругова антена приймає сигнал у всіх горизонтальних напрямках. Забезпечує стабільний зв’язок без необхідності точного наведення на дрон. Використовується на безпілотниках чи наземних станціях. Це універсальне рішення для FPV, які змінюють свою позицію відносно оператора (наприклад, в русі). Прості та надійні рішення, але мають меншу дальність дії порівняно з прямими антенами. У комбінації з VRX-приймачами і ретрансляторами omni-антена забезпечує безперервний відеосигнал та командний канал у складних умовах.

Круїз-контроль / Cruise control

Режим автономного польоту, у якому дрон автоматично підтримує задані параметри: швидкість, висоту та напрямок руху. Не потрібен постійний контроль оператора. Завдяки застосуванню круїз-контроля безпілотник може долати великі відстані навіть в умовах дії РЕБ (знижується необхідність в потребі безперервного використання радіосигналу). Завдяки мінімізації непотрібних маневрів знижується витрата енергії. При відновленні звʼязку оператор може миттєво повернути управління собі.

Лідар / Lidar 

Лідар (Light Detection and Ranging) – використовується для вимірювання відстані до об’єктів за допомогою лазерних імпульсів. Це оптичний сенсор, який використовується у дронах для створення тривимірних карт місцевості, долання перешкод та визначення висоти польоту. Застосовується у цивільних та розвідувальних дронах. У У FPV-дронах технологія практично не використовується через  збільшення ваги і вартості, а також – через обмежену потребу у високоточній навігації.

Машинний зір / Machine vision 

Машинний зір – новітні програмно-апаратні технології, завдяки інтеграції яких у системи дрону здійснюється аналіз отриманого з камер відеопотоку в реальному часі і автоматично виділяються та ідентифікуються і класифікуються об’єкти, які потрапили у кадр. Машинний зір дає координати цілей, відстежує їх рух, формує маркери для системи донаведення. Він є її основою – завдяки використовуваним технологіям ціль утримується у фокусі навіть в той час, коли оператор її не бачить або у разі втрати сигналу. Машинний зір – це швидкість і точність прийняття рішень у керуванні дронами, які вже сьогодні є більш важливими, ніж наявність картинки на екрані оператора. 

Маршрутні точки / Waypoints 

Маршрутні точки – це попередньо задані географічні координати, через які дрон пролітає автоматично у заданому порядку, виконуючи польотний план без постійного ручного керування. Маршрутні точки задаються в наземній станції або через пульт і можуть включати такі параметри, як: швидкість, висота, необхідні для виконання дії. Політ за маршрутними точками застосовується у різних сценаріях: тривала розвідка, створення мап, інспекції, доставка вантажів, виконання бойових місій. 

Наземна станція / Ground control station

Наземна станція – включає в себе апаратуру та програмне забезпечення, необхідні для управління дроном і відстежування даних про політ на відстані. Наземна станція отримує дані телеметрії та відео з камер FPV, завдяки чому здійснюється планування маршрутів через маршрутні точки, задаються режими польоту, контролюється корисне навантаження. Наземна станція може інтегрувати кілька каналів зв’язку, ретранслятори, навігатори, модулі захисту від РЕБ та інші системи, завдяки яким можна забезпечити роботу апаратів у складних умовах. 

Октокоптер / Octocopter 

Октокоптер – безпілотний літальний апарат із вісьмома роторами. Така конструкція забезпечує максимальну стабільність у польоті, високу вантажопідйомність, надійність руху навіть у складних умовах. Велика кількість двигунів робить ці дрони ефективним інструментом для транспортування важких вантажів, кінокамер, великих сенсорів для вирішення наукових, промислових задач. У військовому застосуванні такі платформи застосовуються для доставки важких вантажів, спостереження та розвідки на великих відстанях, де критичними факторами є відмовостійкість і точність управління. 

Повернення додому / Return To Home (RTH) 

Return To Home автоматично повертає дрон до точки зльоту при втраті сигналу, обмеженому енергопостачанні (розряджена батарея) або за командою пілота. Працює з використанням GPS, який визначає координати стартової позиції та задає напрямок польоту. Система може виконувати висотний набір, контролювати швидкість посадки дрона. Це важливий елемент безпеки і захисту, особливо при ризиках втрати сигналу або контролю. 

Польотний контролер / Flight controller 

Польотний контролер – центральний обчислювальний модуль дрона. Обробляє дані з усіх сенсорів і керує роботою двигунів. В зоні відповідальності – стабілізація польоту, виконання команд оператора, забезпечення функцій автопілоту, маршрутизації та безпеки. У FPV-дронах польотний контролер забезпечує точну реакцію апарата на рухи пілота. Використовується для компенсації впливу зовнішніх факторів (погодні умови, прискорення).  та компенсацію зовнішніх факторів, як-от вітер чи прискорення. Координує роботу ESC, GPS, гіроскопів і систем зв’язку.

Прошивка / Firmware 

Прошивка – інтегроване програмне забезпечення. Використовується для керування роботою польотного контролера та інших електронних модулів дрона. Прошивка безпосередньо впливає на логіку польоту, стабілізацію дрона в повітрі, його реагування на сигнали від оператора. У FPV-дронах використовуються різні прошивки, в тому числі Betaflight або Ardupilot. Їх  можна налаштовувати під конкретні завдання. Прошивку необхідно своєчасно оновлювати для покращення стабільності і безпеки польотів. 

Пульт керування / Remote controller 

Пульт керування – це наземний передавач, який використовується для передачі оператором команд дрону: throttle, yaw, pitch, roll тощо. Через пульт здійснюється перемикання режимів, запуск системи донаведення та інші функції. Пульт керування забезпечує стабільний радіосигнал на визначеній частоті. У військовій сфері часто застосовується у комплекті з ретрансляторами та захищеними модулями, що дозволяє подолати РЕБ і використовувати дистанційне керування дронами. 

PID-контролер / PID controller 

PID-контролер – це алгоритм стабілізації польоту. Задача – обчислення коригування моторів, що дозволить тримати дрон у повітрі у заданому положенні та миттєво реагувати на відхилення. PID controller складається з трьох компонентів: пропорційний (Р), інтегральний (І) та диференційний (D). Ця комбінація дозволяє зглажувати коливання та мінімізувати помилки у польоті дрона. PID-параметри визначають, як чутливо і жорстко реагує безпілотник на стики, вітер, різкі маневри та зміну навантаження. Для FPV-дронів є критично важливими налаштування PID, адже вони безпосередньо впливають на ефективність та керованість коптера, який рухається на високих швидкостях. 

РЕБ (радіоелектронна боротьба) / Electronic Warfare (EW) 

РЕБ – комплекс заходів та технологій, спрямованих на виявлення, створення перешкод або обман електронних систем противника. Дія РЕБ може бути спрямована на глушіння каналів керування та відеопередачі, підміну сигналів та систем навігації і наведення. РЕБ створює реальну загрозу для дронів – втрата управління, зникнення відеопотоку, помилки у траєкторії, переходження в аварійний режим. З метою протидії РЕб використовуються оптоволоконні канали передачі даних на дрон, автономні системи донаведення, сучасні алгоритми стійкості до радіоелектронних перешкод. 

Рівень сигналу / RSSI / LQ 

RSSI (Received Signal Strength Indicator) або LQ (Link Quality) – це показники характеристик сигналу між пультом керування і дроном. Завдяки інформації про рівень сигналу оператор може оцінити його стабільність, здійснювати точне керування, контролювати якість відеопередачі в реальному часі. Низькі значення сигналу можуть бути сигналом про необхідність повернення дрона, зміни траєкторії його руху або необхідності використання ретранслятора. Відстежування показників RSSI/LQ критичне для безпечних FPV-польотів і точного наведення ударних дронів. 

Рій дронів / Drone swarm 

Рій дронів – група безпілотників, що працює як єдиний “організм”. Керування – через децентралізовані алгоритми. Використання штучного інтелекту і машинного зору надає можливість кожному дрону з рою приймати локальні рішення і одночасно виконувати загальну задачу, автоматизує наведення на ціль і розширити спектр виконуваних завдань. Такі системи розробляються з урахуванням ролей окремих одиниць. Практичне застосування роїв уже тестується і частково впроваджується на полі бою. 

Розвідка / Reconnaissance 

Розвідка – використання FPV-дронів для збору інформації про противника з повітря. У ході розвідки можуть обстежуватися місця розташування живої сили та техніки, маршрути пересування, фортифікації. Для проведення розвідки дрон оснащується денними камерами та тепловізорами, сенсорами, телеметрією. Таким чином вдається отримувати дані в реальному часі, що дозволяє планувати і наносити удари, здійснювати вогонь та його коригування, миттєво оцінювати зміни у ситуації на полі бою, завдяки чому мінімізується ризик для особового складу. Сьогодні розвідувальні дрони працюють з використанням маршрутних точок та автономних режимів, що дозволяє їм проводити тривалі патрулювання без постійного втручання пілота. 

Сенсор (датчик камери) / Sensor 

Сенсор — це елемент камери, який перетворює світловий потік на електронний сигнал, формуючи зображення. У дронах використовується здебільшого CMOS-сенсор завдяки його легкій вазі, енергоефективності та високій швидкодії. Від якості сенсора залежать деталізація, чутливість до світла та точність передачі кольорів під час польоту. У військових FPV-дронах сенсори забезпечують чітке відео для прицілювання, розвідки й фіксації результатів ураження.

Симулятор FPV / Liftoff 

Liftoff – це один із найбільш популярних FPV-симуляторів. Сьогодні він використовується як цивільними, так і військовими операторами для відпрацювання пілотування в умовах, максимально наближених до реальних.  Симулятор FPV моделює фізику польоту, інерцію, поведінку дронів на швидкості та роботу камери. Дозволяє безпечно (без ризиків втрати дрону) тренувати реакцію оператора, прицілювання і захоплення цілі, пілотування на відстані. Використовується для відпрацювання роботи з нестандартними траєкторіями та польотів у складних середовищах. Інтегрується з системою донаведення VGI-9.

Симулятор польотів / Flight simulator 

Симулятор польотів – навчальний модуль, призначений для практичного відпрацювання навичок FPV-польотів і тактики без ризику пошкодження або втрати дрону. 

Симулятор VGI-9 – плагін для симулятора Liftoff, який інтегрує алгоритми та інтерфейс системи VGI-9 для тренування захоплення цілі та режимів донаведення у наближених до бойових умовах. Плагін поширюється безкоштовно в освітніх ініціативах і використовується разом із практичними польотами на базі навчальних центрів.

Система оптичного донаведення / Optical target guidance system

Оптично-автономний модуль на основі машинного зору. Оператор наводить курсор на об’єкт, натискає кнопку – і система захоплює та супроводжує ціль, дозволяючи дрону автономно завершити ураження навіть при втраті прямого каналу звʼязку. Дальність захоплення системою VGI-9 – до 1,5 км. Працює з рухомими цілями до 80 км/год. Завдяки режиму cruise-control обходить зони РЕБ. Модуль використовується для інтеграції з популярними FPV-платформами.

Спрямована антена / Patch antenna 

Спрямована антена концентрує сигнал у певному напрямку, збільшуючи дальність та стабільність зв’язку в визначеному секторі. Використовується на наземних станціях та дронах з метою підтримки каналу управління або відеосигналу. Зменшує вплив перешкод і глушіння за умови точного наведення на дрон або станцію. Застосовується у FPV-дронах, дронах-розвідниках і ударних безпілотниках, де критично важлива надійність сигналу у визначеному напрямку.

Телеметрія / Telemetry 

Телеметрія – система збору та передачі польотних даних дрона на наземну станцію. Здійснюється в режимі реального часу і включає технічну інформацію про стан елементів дрону, його висоту, швидкість, статус сенсорів, каналів зв’язку. Використовуючи дані телеметрії оператор може відстежувати стан апарату, отримувати та передавати попередження про аварійні ситуації, коригувати маршрут. У військових і професійних FPV-системах дані телеметрії також використовуються для інтеграції з ретрансляторами і автоматичними алгоритмами донаведення.

Тепловізор (інфрачервона камера) / IR camera 

IR-камера – оптичний модуль, який використовується для фіксації теплового  випромінювання об’єктів. На основі отриманої інформації про різницю температур створює зображення, яке дозволяє виявляти людей, техніку та інші об’єкти навіть у темряві чи в умовах погіршення видимості (туман, дим). Використовується для нічної розвідки, наведення ударів і пошуку цілей, коли звичайна камера неефективна. IR-сенсори можуть бути інтегровані у розвідувальні дрони. Для універсальності проведення спостереження можуть бути комбіновані з денними камерами. 

Точне GPS / RTK / DGPS 

RTK або Real‑Time Kinematic та DGPS – методи диференційного позиціонування,які дозволяють з високою точністю визначати координати цілі. Використовуються для точного наведення, створення карт, геодезії, ударів та посадок у ситуаціях, коли застосування стандартного GNSS із похибкою у метри неприпустимий. Для роботи RTK потрібен стабільний зв’язок з базою та канал зв’язку для корекції руху, через що система стає вразливою до РЕБ. У бойових умовах практичне застосування обмежене через активне глушіння GNSS. Як альтернативу застосовують інерційні системи, оптичні методи та алгоритми донаведення.

Ударний дрон / Attack drone 

Ударний дрон – безпілотний літальний апарат, призначений для доставки вибухової частини або здійснення кінетичного удару по цілі з метою її знищення або нейтралізації. Такі платформи поєднують в собі FPV‑керування для точного наведення на ціль, модулі донаведення та системи автоматизації.  Навіть при частковій втраті зв’язку завдяки інтеграції сучасних систем ударний дрон спроможний завершити місію навіть при частковій втраті звʼязку. Використовується для тактичних ударів, руйнування техніки та будівель, вогневих позицій ворога та інших важливих цілей. 

Фейлсейф / Failsafe 

Фейлсейф – це комплекс автоматичних реакцій дрону, які спрацьовують у критичних ситуаціях, в тому числі – за умови втрати сигналу керування, при низькому заряді батареї, відмові сенсорів, GPS тощо. Серед типових реакцій – повернення безпілотника до точки зльоту, утримання наявної позиції, автоматична посадка, аварійне зниження. Параметри поведінки коптера у разі виникнення критичної події задаються в контролері польоту. У бойових системах фейлсейф може також включати режим завершення місії, самознищення, перехід на систему донаведення. 

FPV-дрон / FPV Drone 

FPV-дрон – це безпілотний літальний апарат, конструкція якого оптимізована під політ у режимі FPV (з керуванням від першої особи). Картинка з бортової камери транслюється безпосередньо на окуляри пілота. FPV-дрон працює у режимі ручного керування, не має активних систем стабілізації по кадру, завдяки чому може виконувати маневри високої складності, рухаючись на великій швидкості. Безпілотник оснащений FPV-камерою з низькою затримкою та HD-камерою для запису зображення. Конструкцією передбачені високоточні регулятори швидкості ESC, відеопередавач для трансляції сигналу у діапазоні 5.8 ГГц (інколи – 1.2 ГГц). Має полегшену міцну раму, зазвичай – з карбону. 

FPV-окуляри / Goggles 

FPV-окуляри (Goggles) – дисплей, який використовує оператор для отримання візуальної інформації безпосередньо з бортової камери дрону. Завдяки FPV-окулярам пілот отримує ефект контролю польоту “з кабіни”. Серед переваг – мінімальна затримка зображення.  Використовуються аналогові системи ( 5.8 ГГц) з низькою латентністю та цифрові HD-рішення (DJI, HDZero) з кращою якістю та записом відео. Для підвищення стійкості сигналу встановлюються додаткові антени і зовнішні приймачі. 

FPV-політ / FPV (First Person View) 

FPV – керування дроном через камеру у режимі реального часу. Пілот бачить політ “очима” дрона: камера транслює зображення на екран наземної станції або на окуляри оператора. FPV забезпечує максимальне занурення в політ і дозволяє виконувати маневри з найбільшою точністю. Використовуються аналогові та цифрові відеокамери зі зниженою затримкою, завдяки чому мінімізується кількість помилок та лагів у передачі інформації. Одна з особливостей FPV-польоту – відсутність “автопілота” (Autopilot) та робота у режимі повного контролю оператором. Пілот може здійснювати динамічні та агресивні маневри, які недоступні класичним GPS-квадрокоптерам. 

Цифрове FPV / Digital FPV 

Цифрове FPV – це система передачі відео з дрона на окуляри або монітор у цифровому форматі (HD або Full HD). Технологія забезпечує високу якість зображення з чіткою деталізацією і точною передачею кольорів. На відміну від аналогового FPV, цифровий сигнал має більшу стійкість до перешкод і глушіння РЕБ. Затримка відео трохи вища, ніж у аналогових систем, але знаходиться у діапазоні комфортних для роботи оператора 30–40 мс. Цифрове FPV дозволяє записувати відео безпосередньо з дрона та використовувати OSD і систему розпізнавання цілей.

Штучний інтелект (ШІ) / Artificial Intelligence (AI) 

Штучний інтелект у дронах – це комплекс алгоритмів, робота яких спрямована на аналіз відео, розпізнавання цілей та автоматичне коригування маршрутів. Завдяки ШІ система донаведення, інтегрована у FPV-дрон, утримує захоплену ціль та веде дрон до неї навіть при втраті зв’язку. Алгоритми оптимізують траєкторію, допомагають уникати перешкод без здійснення зайвих маневрів. ШІ у дронах поступово формує базу для повністю автономних ударних платформ, де вплив оператора мінімізований. 

Глоссарій

7 Грудня, 2025
Статті

Комплектуючі до FPV: хто і що розробляє в Україні?

2 Грудня, 2025
Статті

FPV, квадрокоптери, рої: як працюють технології сучасної війни?

14 Жовтня, 2025
shahed 136
Статті

Еволюція Шахедів: як розвивалася зброя противника

22 Вересня, 2025