Інтерв’ю

Технічний директор VGI-9 про перспективи систем донаведення дронів.

Російсько-українська війна стала першою у світовій історії, де основним засобом ураження живої сили та техніки противника стали дрони. FPV-дрони кардинально вплинули на сприйняття та події на полі бою. У технологічній площині відбувається сьогоднішнє протистояння сторін, які розробляють як нові системи протидії дронам на рівні засобів електронної боротьби, так і вдосконалюють системи ураження.

Одним із ключових завдань, яке ставлять перед собою обидві сторони, є збільшення ефективності застосування дронів у бойових умовах.

модуль VGI-9

Модулі автоматичного донаведення дронів — рішення, яке найближчим часом буде основним фактором покращення якості ураження як рухомих, так і нерухомих цілей. Команда VGI-9 – одна з перших, хто представив в Україні таке рішення, яке вже активно використовується пілотами Сил оборони України у реальних бойових умовах.

Ми поговорили з технічним директором VGI-9, щоб з’ясувати, якими характеристиками сьогодні наділена система VGI-9, які основні проблеми у використанні таких систем та як розвиватимуться технології донаведення в майбутньому.

Які основні терміни використовуються для опису систем автоматичного донаведення на ціль і як вони співвідносяться між собою?

Основні терміни, які використовуються — модуль автоматичного донаведення на ціль, система донаведення на ціль, круїз-контроль, автопілот. Державні закупівельники використовують термін “модуль автоматичного донаведення”, а виробники FPV, військові та інші команди – “система донаведення на ціль” або просто “донаведення”.

Ці терміни часто використовуються взаємозамінно, але мають певні відмінності. Модуль автоматичного донаведення (МАД) зазвичай описує апаратно-програмне рішення, яке встановлюється на дрон, тоді як система донаведення включає програмні компоненти, які забезпечують автоматичне супроводження та ураження вибраної цілі, включаючи алгоритми обробки зображень, засоби стабілізації польоту та інтерфейс керування.. Термін “автопілот” є некоректним, оскільки тут немає повноцінного автопілотування, а мова йде про автоматичне донаведення на обрану ціль.

Загалом, можна сказати, що державні закупівельники використовується термін “модуль автоматичного донаведення” (МАД), що означає окремий компонент, інтегрований у дрон для автоматичного супроводження цілі. Водночас військові, виробники FPV-дронів і волонтери частіше застосовують термін “система донаведення”, оскільки він охоплює не лише сам модуль, а й алгоритми управління, інтеграцію з дроном та адаптацію до бойових умов.

Якщо говорити про вашу розробку, то система автоматичного донаведення VGI-9 – це програмне забезпечення чи апаратно-програмний комплекс?

Ми розробляємо програмне забезпечення, яке встановлюється на апаратну платформу (мікрокомпʼютер). Ми не виготовляємо саму апаратну частину, а використовуємо вже готові рішення у необмеженій кількості комплектуючих.

Модель розробки VGI-9 базується на інтеграції програмного забезпечення з доступною апаратною платформою. Це дає низку ключових переваг.

Масштабованість та незалежність. Оскільки VGI-9 працює з доступними мікрокомп’ютерами, виробництво не залежить від дефіциту комплектуючих чи єдиного постачальника. Це дозволяє швидко адаптувати систему до різних FPV-платформ і забезпечувати безперебійне постачання.

Технологічна гнучкість. Завдяки відокремленню софту від “заліза” оновлення та вдосконалення системи можна впроваджувати без зміни апаратної частини. Це дає військовим та виробникам FPV-дронів доступ до найсучасніших рішень без додаткових витрат.

Економічна ефективність. Використання готових апаратних рішень дозволяє знизити собівартість виробництва та спрощує інтеграцію системи в існуючі FPV-платформи без складних технічних доопрацювань.

Такий підхід забезпечує VGI-9 високу ефективність, адаптивність та стабільність у бойовому застосуванні.

Які ключові характеристики ви вважаєте найважливішими при виборі системи автоматичного донаведення? Про які характеристики ми можемо говорити у випадку з рішенням VGI-9?

Є декілька характеристик, за якими варто порівнювати та обирати подібні системи. Вони досить універсальні для будь-якої системи та потребують практичної перевірки. Це і якість зображення, і захист від несанкціонованого доступу, можливість роботи системи у складних погодних умовах, можливість універсальної роботи зі спорядженими дронами різної ваги та інші.

У випадку з VGI ми робимо акцент на наступних параметрах нашої системи.

Якість відеозображення та частота кадрів (мінімум 40 кадрів/с). Висока якість відео та плавність зображення критично важливі для ефективного керування дроном та супроводження цілі. Низька затримка відео і висока частота кадрів дозволяють оператору швидко реагувати на зміни положення дрона та цілі, що підвищує точність наведення.

Захист від несанкціонованого доступу. Забезпечення безпеки та захист від злому системи є ключовим аспектом, особливо для військового застосування. Використання шифрування, авторизації та інших заходів безпеки критично важливо для запобігання перехопленню управління дроном.

Стійкість до складних погодних умов (вітер, дощ, туман). Мова йде про здатність системи ефективно працювати за різних погодних умов, що значно розширює сферу її застосування. У VGI-9 розроблено та постійно допрацьовуються алгоритми компенсації впливу вітру. Це також стосується можливості роботи з різною вагою та розмірами дрону без втрати ефективності.

Універсальність та адаптивність системи до різних платформ є важливою перевагою, оскільки дозволяє використовувати одне рішення на дронах різних розмірів та конфігурацій.

Таким чином, ключовими факторами при виборі системи автоматичного донаведення є якість відео, безпека, стійкість до погодних умов та універсальність. Ці характеристики визначають ефективність, надійність та гнучкість застосування такої системи в реальних бойових умовах.

Як працює система донаведення VGI-9? Чи допомагає вона пілоту в ідентифікації цілі? Чи мова йде лише про захоплення та утримання?

З точки зору технологічного рішення, ми використовуємо так званий машинний зір, або Computer Vision англійською. Оператор FPV-дрону сам визначає ціль, наводить на неї курсор, і система захоплює та супроводжує ціль, визначену оператором.

Якщо спрощено пояснити принцип роботи нашої системи, то можна сказати, що ми працюємо з пікселями, фактично з картинкою, яку отримуємо, обробляємо зображення та фіксуємо увагу на необхідній нам ділянці.

Таким чином, VGI-9 покладається на оператора для визначення цілі, а система донаведення займається лише її захопленням та супроводом, без самостійного виявлення та розпізнавання.

Такий підхід дозволяє уникнути складностей у розпізнаванні замаскованих або нетипових цілей, які можуть виникати при використанні комп’ютерного зору. Цей підхід робить систему більш надійною та стійкою до різноманітних умов застосування, хоча й вимагає безпосередньої участі оператора у визначенні цілі.

Як ви оцінюєте рівень проникнення технології автоматичного донаведення на ринку дронів в Україні?

Ситуація дуже швидко змінюється, і ті цифри, які ми назвемо сьогодні, вже завтра можуть кардинально змінитися.

Однозначно є тренд на збільшення кількості дронів, які мають інтегровану систему донаведення на ціль. Можна передбачити, що через певний час наявність системи донаведення на ціль може стати навіть обов’язковою умовою для закупівлі дронів.

Якщо ж казати про лютий 2025 року, то, за нашими оцінками, близько 5–10% дронів, що виробляються в Україні, оснащені системами автоматичного донаведення.

Загальна кількість дронів, що виробляються в Україні, становить близько 100–150 тисяч на місяць, тому можна сміливо говорити про 10–15 тисяч дронів, що потрапляють до війська із такими системами.

Цікаво, що тотальному впровадженню систем донаведення певним чином заважає негативний досвід, який військові отримали, коли велика кількість команд наприкінці 2023 — на початку 2024 року запропонували свої рішення, які часто були досить сирими. Стартапи, відверто кажучи, часто показували рішення, які не можна було сприймати як кінцевий продукт.

Сьогодні ситуація дещо змінилася, оскільки на ринку вже є певна кількість рішень високої якості, про які говорять у військових та волонтерських колах. Ця технологія поступово, можливо, не так швидко, як би нам хотілося, але набуває популярності, особливо серед військових та силових структур, які потребують підвищення точності та ефективності застосування безпілотників.

Все ж, якими є основні обмеження для використання систем автоматичного донаведення в реальних бойових умовах? Що може впливати на зниження ефективності або їх неефективне використання?

Фактично, основним обмеженням для використання систем в бойових умовах є погодні умови. За складних погодних умов, таких як туман, дощ, вітер, значно погіршується якість відеозображення, відповідно зменшується дистанція, з якої можна розпізнати та захопити ціль. У випадку з погодними умовами не варто забувати й про обмеження самих камер.

Звісно, варто пам’ятати і про технічні обмеження подібних систем. У випадку з VGI-9 ми фактично можемо працювати з відстанями від 100 метрів до 2 кілометрів для захоплення цілей, а ефективна висота захоплення від 20 до 250 метрів, що більш чим достатньо для роботи по наземним цілям

Варто також сказати про те, що система автоматичного донаведення потребує певної практики у використанні. 

Чи впливає рівень підготовки пілота на ефективність використання системи? Скільки часу потребує навчання? 

Перш за все, варто зазначити, що ми прагнули зробити систему максимально інтуїтивною та зручною для користувача. Команда VGI-9 спеціально спростила інтерфейс та логіку управління, щоб пілоти могли швидко освоїти систему без додаткового навчання. Ми зробили систему, де для оператора не змінюється нічого в звичному режимі польоту. Він літає так само, як і раніше.

Для захоплення цілі оператору потрібно лише навести курсор на ціль і натиснути одну кнопку “Захопити ціль”. Після цього система сама супроводжує ціль, а оператор може прибрати руки від пульта.

Для переходу в режим “круїз-контроль” також потрібно натиснути лише одну додаткову кнопку. Тобто весь функціонал зведений до двох простих кнопок.

На відміну від інших систем, які вимагають додаткових налаштувань, вибору ваги дрона, розміру рами, контрасту тощо, у VGI-9 все це відбувається автоматично. Оператору не потрібно нічого налаштовувати.

Звісно, попри те, що система дуже проста, вона потребує певного звикання. Щоб це звикання не було вже в бойових умовах, коли пілоту важливо концентруватися на бойових задачах, VGI-9 активно співпрацює з асоціацією FPV-шкіл. Ми розробили тренажер, який безкоштовно передаємо школам, щоб військові могли потренуватись в віртуальному середовищі, перш ніж переходити до реальних польотів.

Як ви оцінюєте конкуренцію на ринку систем автоматичного донаведення? Чи є суттєва різниця в ціні та характеристиках між різними рішеннями?

На даний момент ринок продовжує формуватися, проте на ньому вже є декілька команд, які можуть претендувати на звання лідера.

Якщо говорити про системи донаведення, то можна сказати, що всі вони працюють за схожим принципом «захопив — уразив», але на практиці відрізняються одна від одної рівнем влучання, який визначається вже на полігоні, у умовах наближених до реальних, або й реальних, бойових.

Також можна сказати, що на ринку вже є достатньо систем донаведення, проте виробників, які пропонують комплексні рішення «під ключ» (залізо, софт, ліцензування, тренажер, інструкції), — одиниці. Серед них — наше рішення.

З точку зору ціни, на ринку представлені рішення в діапазоні від 70 до 250 доларів за модуль. Різниця утворюється за рахунок використання різних апаратних платформ.

Чи плануєте ви розширювати функціональність ваших систем в майбутньому? Які нові можливості ви хотіли б додати?

Розвиток систем автоматичного донаведення — це не просто технологічний процес, а відповідь на реальні виклики сучасної війни. Як технічний керівник компанії, я та наша команда постійно аналізуємо бойовий досвід використання VGI-9, отримуючи зворотний зв’язок безпосередньо від військових операторів. Саме цей досвід визначає ключові напрями розвитку нашої системи, дозволяючи адаптувати її до умов реального бою.

Ми поєднуємо практичний досвід із передовими дослідженнями у сфері машинного зору, алгоритмічного донаведення та підвищення стійкості до перешкод. Усі вдосконалення проходять ретельні випробування в умовах, наближених до бойових, щоб гарантувати стабільність та високу ефективність у реальному застосуванні.

З міркувань інформаційної безпеки ми не розголошуємо деталі майбутніх оновлень, проте можу запевнити, що наша команда інженерів працює над тим, щоб VGI-9 залишалася технологічною перевагою наших військових. Ми робимо все можливе, щоб система ефективно виконувала бойові завдання, адаптувалася до нових загроз і залишалася максимально ефективною у знищенні ворога.

Якими ви бачите перспективи розвитку технологій автоматичного донаведення дронів в найближчі роки? В цілому, наскільки ми є близькими до повної автономізації поля бою?

Ми вважаємо, що в найближчі роки ця технологія буде все більше проникати в арсенал українських військових. Вона дозволяє значно підвищити точність та ефективність застосування дронів. Однак, повністю автономні системи виявлення, розпізнавання (свій-чужий, чи вже підбитий), та ураження цілей поки що залишаються складною технічною задачею, яка включає в себе безліч ітерацій з навчання систем, тестування, покращення, а головне – тестування в бойових умовах. .

Ми очікуємо, що в найближчі роки розвиток систем автоматичного донаведення зосередиться на інтеграції з цифровими платформами, що дозволить використовувати координатне наведення поряд із візуальним. Також очікується впровадження автономного захоплення та ураження повітряних цілей, що розширить сферу їх бойового застосування.

Ще одним важливим напрямом стане збільшення дальності ефективного виявлення та ураження замаскованих об’єктів, що покращить роботу в складних умовах, таких як міська забудова, лісиста чи пересічена місцевість. Завдяки цим технологічним доопрацюванням системи донаведення забезпечать FPV-дронам вищий рівень автономності, точності та ефективності у сучасних бойових операціях.


Зв’яжіться з нами, щоб отримати детальну інформацію про систему донаведення дронів VGI-9.
Слідкуйте за нашими оновленнями в соцмережах та на YouTube – там ви знайдете:

✅ Ексклюзивні матеріали про розробку, випробування та бойове застосування.
✅ Корисні аналітичні матеріали про війну та роль FPV-дронів у сучасних бойових операціях.
✅ Актуальні новини та інсайди зі світу військових технологій.

📌 Долучайтеся до нас:
🔗 YouTube: VGI-9 на YouTube
📸 Instagram: Ми в Instagram
🎯 TikTok: Ми в TikTok

Статті

Дрони на оптоволокні: нове слово у війні?

7 Квітня, 2025
школа fpv пілотів
Статті

Школи операторів FPV-дронів: яку обрати?

24 Березня, 2025
міфи про дрони
Статті

FPV-дрони: розвіюємо міфи про головну технологію війни 2025 року.

24 Березня, 2025
модуль VGI-9
Інтерв’ю

Технічний директор VGI-9 про перспективи систем донаведення дронів.

24 Березня, 2025